Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Lluitar contra la pobresa infantil a la UE

L’acte va consistir en tres ponències d’experts: Dominic Richardson, representant de l’OCDE; Hugh Frazer, professor de la National University of Ireland i  Ruth Sciberras, representant de l’APPOGG.

1. Ponent: Dominic Richardson, representant de l’OCDE.

La pobresa infantil a Europa és massa elevada, i la seva reducció ha d’ésser una aposta contundent. De fet, els percentatges de pobresa infantil superen els del conjunt de la població: la mitjana europea de pobresa infantil és del 19%, mentres que la de la població en conjunt és del 16%.

Aquesta realitat té una incidència diferent segons el país i la edat (els més afectats són els infants entre 0 i 5 anys), però es pot afirmar que, en línies generals, es dona sobre tot en famílies sense treball i monoparentals. Per això cal ajudar als pares a que tinguin accés al treball i a bones condicions laborals, i contar amb una bona assistència  social  per als nins de famílies sense treball.

La marginalitat infantil està relacionada amb altres condicions i fenòmens com el baix nivell d’educació, una salut precària, un alt nivell de conductes de risc, el patiment d’abusos... I aquesta marginació infantil, a llarg termini, té uns costos negatius tant socials (desigualtat) com econòmics (ineficiència).

En conclusió, per acabar amb aquest problema és necessari:

  • entendre bé el que fa crític el benestar infantil;
  • donar més incentius financers per que els pares treballin, tot i arribant a compromisos per arribar a tenir centres de qualitat que cuidin dels infants;
  • tenir nous indicadors per controlar les vides dels infants, les seves famílies i el seu entorn local.

2. Ponent: Hugh Frazer, professor de la National University of Ireland.

La pobresa infantil és un fenomen complex i polifacètic, lligat a:

  • ingressos insuficients,
  • accés pobre a serveis essencials (socials, sanitaris...),
  • oportunitats limitades de desenvolupament i participació  (educació, esports, cultura...).

A més, pot estar acompanyada i accentuada per:

  • discriminació i segregació,
  • desigualtat de gènere,
  • violència i explotació,
  • institucionalització,
  • criminalitat i abús de drogues,
  • deutes,
  • aïllament.

Així, aquest problema no presenta una única solució, sinó que requereix una aproximació multidimensional i coordinada, que tindria que guiar-se per tres objectius nuclears:

  • assegurar que tots els nins creixin en famílies amb recursos adequats,
  • assegurar que tots els nins tinguin accés als serveis necessaris pel seu benestar, i permetre que puguin assolir tot el seu potencial,
  • assegurar que tots els nins tinguin l’oportunitat de participar en la vida social, recreativa, esportiva i cultural.

La herència intergeneracional de la pobresa és una realitat: els nins provinents de famílies amb desavantatges i amb un baix nivell educatiu tenen més dificultats per obtenir una educació elevada, i d’aquesta manera es troben en desigualtat de condicions per aconseguir ocupació. Tot això té uns costs socials i econòmics greus, per lo qual és convenient rompre aquesta herència, ajudant als pares que estan en situació de pobresa i identificant lo antes possible les famílies amb risc per intervenir de forma més eficaç.

En general, és millor pels nins créixer en famílies que els recolzen que en institucions, per lo que és convenient que la responsabilitat estigui compartida entre l’estat i el pares, i que es redueixin les pressions per als pares.

També és convenient involucrar als infants pobres i exclosos en les decisions que els afecten, ja que és una forma de reconèixer que són actors dels seus drets. Amb aquest fi, és important donar oportunitats de participació i consulta, per que els infants puguin expressar les seves idees i vivències, i aquestes es puguin tenir compte.

En quant al tema de la educació, és crucial assegurar sistemes inclusius per reduir la desigualtat. En aquest àmbit, trobem quatre aspectes clau:

  • invertir en educació per als infants més petits
  • intentar evitar l’abandó escolar i els desavantatges educatius
  • integrar les minories (ètniques, immigrants...)
  • reduir costs i barreres.

3. Ponent: Ruth Sciberras, representant de l’APPOGG, Malta.

La ponent va explicar les fites legislatives en lo que respecta a pobresa infantil tant a nivell europeu com al seu país, i va explicar el funcionament de l’APPOGG, la Agència Nacional de Benestar Social per infants i famílies necessitades de Malta.

04-04-2008

Jaume Capó Bonafé

socialcbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir