Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Polítiques europees de suport a les illes europees com a destinacions turístiques sostenibles

En el marc de la conferència "Polítiques europees de suport a les illes europees com a destinacions turístiques sostenibles" del passat 14 de desembre, diferents empreses insulars i ciutadans presentaren les seves posicions respecte a les noves tendències del sector turístic, i demanaren ajuda a les institucions europees per a que donin suport a les illes a través de diferents polítiques europees.   

El turisme sostenible és el tipus de turisme que té en compte els impactes econòmics, socials i ambientals actuals i futurs, que responen a les necessitats dels visitants, la industria i el medi ambient. El turisme sostenible ha de fer un ús òptim dels recursos ambientals, respectar les comunitats d'acollida i garantir operacions econòmiques viables a llarg termini, proporcionant beneficis que es distribueixen de manera equitativa entre tots els grups d'interès. 

El model de desenvolupament turístic més utilitzat a les illes europees es basa en vacances a l'estiu a la costa i en la consecució d'objectius quantitatius. Les illes, com a destinacions turístiques, presenten una gran pressió per part del turisme i han de proporcionar els entorns sostenibles i d'alta qualitat desitjats pels visitants.  

A la primera part de la conferència, sota el títol de “La veu de les comunitats insulars i empresarials”, es varen tractar diferents temes relatius a les oportunitats de suport d’un turisme sostenible a les illes, polítiques en matèria turística i els possibles impactes del canvi climàtic en aquest sector.

En primer lloc, la Presidenta de Greening the islands Gianni Chianetta, va explicar que aquesta és una iniciativa global que treballa per crear una xarxa d’actors clau compromesos amb l’autosuficiència, la sostenibilitat i una millor vida a les illes. Entre els seus objectius es troben els de permetre la cooperació entre governs locals, regionals, institucions, serveis públics, proveïdors d'innovació i mitjans de comunicació; a més de recolzar el desenvolupament i la difusió de les millors solucions sostenibles innovadores per a les illes.

Posteriorment, Michael Galea i Sylvia Gauci del Consell de Malta, varen definir el turisme sostenible com aquell que té en compte els impactes econòmics, socials i ambientals, que responen a les necessitats dels visitants, la indústria, el medi ambient i les comunitats d'acollida, sense comprometre les necessitats de les generacions futures. A més, exposaren les prioritats de la Unió Europea sobre el turisme sostenible: la primera relativa al creixement intel•ligent, basat en el desenvolupament d’una economia basada en el coneixement i la innovació; la segona sobre el creixement sostenible, consistent en promoure una economia més eficient, ecològica i competitiva; i la tercera relativa al creixement inclusiu, fomentant una economia d'alt nivell d'ocupació que ofereixi una cohesió social i territorial. En aquest sentit, es va posar Palma com exemple de turisme sostenible a través de la digitalització  oferint als residents i turistes accés a internet gratuït a tot el centre de la ciutat; a més de l'ús d'aplicacions mòbils per estudiar el comportament turístic de la ciutat en temps real i reaccionar en conseqüència.

La posició de la Comissió Europea en relació amb aquest tema es basa en estudiar en profunditat la sostenibilitat de la indústria a les illes, adaptant polítiques que tinguin en compte les necessitats de les illes europees, adoptant iniciatives en línia amb aspectes del turisme sostenible, i oferint finançament per a aquestes iniciatives. 

D’altra banda, Giovanni Ruggieri del projecte ALTER EGO, exposà la problemàtica de l’impacte del turisme a les illes europees. A la majoria d’illes europees es necessiten els doblers del turisme per viure, però s’hauria de reduir el nombre de visitants anuals per tal de que els locals puguin gaudir de la seva illa. Les àrees d'alta atracció turística a les ciutats costaneres estan arribant al seu límit, amb un impacte directe no només en l'entorn urbà, sinó en elements clau que defineixen la identitat mediterrània. Com exemples d’aquesta situació va posar Venècia i Mallorca.

L'objectiu general del projecte és millorar l'equilibri entre l'atracció turística com a font econòmica de creixement i la conservació del model de ciutat mediterrània clàssica com a exemple de sostenibilitat. Les estratègies turístiques alternatives respondran a diferents dimensions segons els problemes detectats: planificació de l'ús del sòl, mobilitat i transport sostenibilitat ecològica sostenibilitat econòmica, i sostenibilitat social.

La darrera ponent d’aquesta primera part de la conferència, Giacoma Brancato del projecte SOCLIMPACT, va parlar dels impactes del canvi climàtic en el turisme fent referència a les propostes de la Unió Europea sobre polítiques de turisme en aquest àmbit: la primera d’elles és definir un mapa de vulnerabilitat per a la destinació turística de la UE indicant una escala de riscs; la segona tracta de definir i implementar polítiques de prevenció per als litorals de llocs amb major vulnerabilitat al canvi climàtic i ,per acabar, donar suport a una xarxa d'observatoris locals per controlar l'evolució del canvi climàtic. 

A la segona part de l’acte, on varen intervenir diferents membres de la Comissió Europea, es proposaren les polítiques turístiques concretes de la Unió Europea per al turisme sostenible, entre les quals es troben:

- Millorar l’ús de tecnologies per controlar la sobrecàrrega del turismo en un context o territori crític i fràgil.

- Definir un mapa de riscs per a destinacions de la Unió Europea relacionades amb el repte de l’overtourism.

- Realitzar un manual amb els suggeriments de política turística a nivell local per donar suport a les parts interessades per limitar l’efecte de l’overtourism. 

22-01-2019

Aina Pascual Jaume
Brussel·les

tourismcbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir