Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Conferència a la Comissió Europea sobre l'Hidrogen per al transport net
L'hidrogen com a combustible per als vehicles

El passat 22 de setembre es va dur a terme una jornada on el tema principal va ser la introducció de cotxes que el combustible dels quals és íntegrament hidrogen. Es varen explicar alguns projectes (HyFIVE i H2 Mobility Europe), liderats per l'associació FCH JU, que impulsen aquesta tecnologia i quins són els principals reptes que ens enfrontam per a la introducció en el mercat automobilístic. De fet ja és una realitat: dins Europa hi ha prototips de cotxes circulant 100% alimentats amb hidrogen.

Per al 2040 els cotxes que funcionen amb energia carbònica estaran prohibits i la majoria dels cotxes seran impulsats per hidrogen i/o energia elèctrica. Aquesta és l'afirmació que Simona Webb, coordinadora del projcte HyFive, va formular durant aquesta conferència. El fet és que els governs d'Europa es veuen forçats a introduir-se al mercat de les energies netes per l'amenaça del canvi climàtic i els desastres que comporta. Ciutats com Berlín ja ha deixat d'invertir en fons d'energia convencionals. A ciutats com Madrid s'han aprovat plans per finançar taxis 100% elèctrics: fins a 279.00 euros per a la compra d'aquests vehicles. Per això han nascut iniciatives com la de La Ciudad del Taxi, una empresa madrilenya que l'any passat, amb la col·laboració de Nissan, va adquirir 23 cotxes elèctrics. Un dels principals objectius és que almenys els vehicles destinats al transport de passatgers siguin alimentats amb energies netes. L'empresa d'aviació Boeing ja ha provat el seu primer avió accionat per hidrogen i l'empresa Toyota té pensa crear la primera flota d'autobusos d'hidrogen en uns 10 anys.

Però la tecnologia de l'hidrogen necessita molt de finançament i compromís dels països per substituir la infraestructura antiga. El projecte Horizon 2020 de moment ha finançat amb un 1 bilió d'euros per investigar la tecnologia del combustible d'hidrogen per als vehicles. Però a part d'aquesta inversió primer hi ha d'haver la infraestructura necessària per donar cobertura a aquests cotxes: no només parlam d'estacions de servei, sinó també és necessari crear una indústria de producció d'hidrogen. Marques tan conegudes com Audi, BMW, Renault, Nissan... ja han tret els primers models pilot que funcionen amb hidrogen. Aquestes empreses s'agrupen en projectes com HyFIVE i H2 Mobility Europe que, juntament amb equips d'investigació públics i privats, intenten potenciar aquesta tecnologia per acabar amb els vehicles convencionals.  A Alemanya ja hi ha 20 estacions de servei per als cotxes d'hidrogen; 10 a Escandinàvia i a França; 6 al Regne Unit...

Actualment estan en marxa 34 projectes d'educació sobre l'energia basada en l'hidrogen. Una barrera important que hi ha a l'hora de la introducció d'aquesta tecnologia és la poca confiança de l'usuari particular. Hauran de passar molts d'anys perquè els cotxes d'hidrogen tenguin un preu assequible. Això vol dir que una persona difícilment confiarà en una tecnologia que no li dona els mateixos resultats que la convencional, encara que mediambientalment no obtengui els mateixos resultats. Per solucionar aquests problemes es va arribar a la conclusió que s'han de prendre una sèrie de mesures: analitzar els diferents projectes per trobar els punts febles per tal de millorar-los, resoldre els problemes polítics dels països reticents amb aquesta tecnologia, crear participació en la recerca i innovació, generar confiança a les empreses privades perquè vulguin invertir...

Actualment la tecnologia dels cotxes elèctrics està molt avançada i consolidada (segons el país), cosa que fa pensar que els cotxes híbrids energia/gasolina seran l'opció més clara per al consumidor particular de cara els pròxims anys. Això ens fa pensar amb la combinació de les dues tecnologies d'energies netes per crear un cotxe híbrid energia/hidrogen per les pròximes dues dècades.

Alguns dels projectes liderats per FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) han aconseguit crear una xarxa d'estacions de recàrrega d'hidrogen que permet, gràcies també a l'autonomia de fins a 500 quilòmetres per al cotxe d'hidrogen, crear un circuit europeu que facilita la mobilitat per aquest tipus de cotxe.


Sobre el projecte H2 Mobility Europe

Aquest projecte agrupa les principals iniciatives sobre la tecnologia d'hidrogen en vehicles i les estacions de recàrrega d'hidrogen de països com França, Alemanya, Escandinàvia, Països Baixos o Regne Unit com a finalitat d'unir esforços pel mateix objectiu. Així, s'augmenta la cooperació entre empreses que investiguen el cotxe d'hidrogen (Honda, Toyota, Daimler, Symbio...) amb empreses que impulsen les estacions de recàrrega d'hidrogen (Areva, BOC, AGA, H2 Mobility Deutchland...). D'aquesta manera es permeten tenir un avanç més ràpid en el descobriment de noves estratègies tecnològiques.

Sobre el projecte HyFive

Aquest projecte ha permès la introducció de quasi 200 cotxes FCEV (utilitzen l'hidrogen de combustible) de marques com BMW, Honda, Daimler, Hyundai o Toyota. Alguns d'aquests cotxes ja tenen un pla comercial per la seva introducció al mercat automobilístic.

Sobre l'associació FCH JU

Aquesta associació agrupa organitzacions privades i públiques en matèria d'investigació de la tecnologia d'hidrogen. Mitjançant els sistemes de finançament de la Unió Europea pretén accelerar la introducció al mercat d'aquesta tecnologia per eliminar l'ús de les energies no renovables.


Per més informació:
http://ow.ly/fk7h30foPor  
http://ow.ly/cnt630foPqA  

22-09-2017

Joan Carles Munar Far
Brussel·les

energycbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir