Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Com incloure la salut dels ciutadans en els plans de mobilitat urbana?
Si un ciutadà realitza 30 minuts d’activitat física al dia per desplaçar-se, reduiria el seu risc a patir malalties com el càncer de còlon o millorar la fertilitat

L’eina HEAT ajuda a calcular els costs-beneficis dels plans de mobilitat que tenen en compte l’activitat física com a mitjà de transport

Cada vegada són més els ciutadans que decideixen moure’s per les ciutats a peu o amb bicicleta. Les autoritats locals han d’aprofitar aquesta motivació per dissenyar plans de mobilitat més sostenibles i que tenguin en compte factors individuals (amb campanyes d’informació), socials (organitzant activitats de grup com dies en bicicleta o elaborant regulació) i físics (per a la millora de la salut dels ciutadans).

PASTA (Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches) és un projecte finançat per la Comissió Europea que té l’objectiu de promoure per tota Europa sistemes de mobilitat que incloguin l’activitat física dels usuaris.

Fomentant que els ciutadans es desplacin caminant o emprant sistemes de transport com la bicicleta no només suposa beneficis per reduir la congestió o la pol·lució de les ciutats sinó que té beneficis evidents en la salut dels ciutadans com evitar malalties o morts prematures.

Tot i així, a molts de països encara continua essent una qüestió cultural i si els governs volen promoure plans de mobilitat més verds i sostenibles primer han de crear les mesures adients per motivar aquest canvi. Algunes d’aquestes mesures implementades a ciutats com Örebro (Suècia) o Londres, són proveir d’espais per aparcar les bicicletes o oferir estructures de transport segures per a la gent que es mou a peu o amb bicicleta i així acabar amb la posició de vulnerabilitat i risc a perdre la vida per un error en el sistema de mobilitat.

Els governs locals han d’elaborar plans de mobilitat que respectin una jerarquia de requisits que evidenciaran l’èxit de les mesures que s’aplicaran. Per tota Europa existeixen experiències prèvies com augmentar el preu del pàrquing en els centres de les ciutats, convertint l’espai que ocupen places de pàrquing en carrils per a bicicletes i oferir sistemes alternatius per aparcar i accedir als centres de les ciutats sense cotxe. 

Per gestionar aquests nous models els governs han de tenir en compte la viabilitat econòmica dels plans, però tal com demostren les anàlisis del projecte PASTA la inclusió de l’activitat física en els plans de mobilitat no només té beneficis per a la salut dels ciutadans sinó que es tradueix en beneficis econòmics.

Per planificar els plans de transport i realitzar un estudi econòmic sobre els costs-beneficis d’implementar mesures que tenguin en compte la salut dels ciutadans, existeix una eina dissenyada per calcular-ho. HEAT és una eina col·laborativa a la qual participen les Nacions Unides i l’Organització Mundial de la salut.

Més informació en el següent enllaç

20-11-2015

Brussel·les

Beatriz Marín 

transportcbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir