Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Com aconseguir una vigilància marítima integrada a la Unió Europea?
El Comitè Econòmic i Social de la Unió Europea debat sobre com conciliar els interessos marítims dels estats membre en aigües internacionals amb un pla d’acció responsable

Factors com l’arribada d’immigrants per via marítima o la pirateria han fet que el sector marítim europeu es plantegi com la Unió Europea pot contribuir a enfortir la seguretat marítima internacional.

La Unió Europea debat sobre les problemàtiques que han d’afrontar bucs pesquers o de transport de mercaderies europeus a l’hora de solcar aigües internacionals. La pirateria i la immigració són les principals causes i tant estats membres com empreses del sector es disposen a començar un diàleg amb països africans per evitar aquestes situacions. En tot cas, es tracta de problemàtiques molt sensibles a la situació social d’altres països i s’han de tenir en compte i posar d’acord diverses realitats.

El cas de la pirateria ha posat en perill la seguretat de les tripulacions durant els darrers anys. A una de les àrees més conflictives, Somàlia, la situació s’ha pogut controlar mitjançant l’arribada d’ajuda humanitària. A més, s’han reforçat les mesures de seguretat privada en els mateixos bucs i la presència militar a la mar. Però el futur és incert, ja que encara no hi ha un pla d’acció a partir de l’any 2016 quan està prevista una revisió de les polítiques.

El perill s’ha traslladat ara a la costa africana occidental i el sector marítim demana actuacions amb urgència. Zones com Nigèria o el Golf de Guinea s’han convertit en el punt calent de la pirateria marítima, però les possibilitats d’encapçalar mesures per solucionar la problemàtica han de ser diferents de les aplicades en el cas de Somàlia, ja que els contexts són diferents. A més, un dels principals problemes és la manca de mesures legislatives, tant internacionals com de cada estat, i no es sap quina legislació preval, si la de la nacionalitat del vaixell o la de l’estat en possessió de les aigües.

Darrerament la Unió Europea pretén resoldre els atacs augmentant la presencia militar a la mar, millorant el reforçament legal i la comunicació entre institucions, a més de recomanar la presència de seguretat privada en els vaixells.

Tot i així, hi ha una altra problemàtica que afecta cada vegada més als bucs de mercaderies que operen en el Mediterrani. Es tracta d’embarcacions plenes de persones que intenten arribar a les costes europees. L’any 2014 vaixells de mercaderies varen rescatar  40.000 persones en aquesta situació. Professionals del sector demanen mesures urgents també davant aquesta situació, ja que no disposen d’infraestructures ni dels coneixements necessaris per poder auxiliar a aquestes embarcacions.

Més informació en el següent enllaç

16-04-2015

Brussel·les

Beatriz Marín
Consultora de Transport 

transportcbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir