Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
La Comissió Europea publica una guia contra la "discriminació" del consumidor en la compra on line
Les associacions de consumidors europees denuncien que hi ha grans diferències de preu per la compra d'un mateix producte en funció del país de residència

La Direcció General de Mercat, Indústria i PIMES comença la legislatura amb el repte d'acabar amb les diferències de preu en funció del lloc de residencia del consumidor dins la UE. Així, la nova guia publicada per aquesta DG pretén informar al consumidor sobre quins són els seus drets i com fer-los valer en el cas de trobar-se davant una possible situació de discriminació en la compra de béns i serveis en el mercat únic. Les associacions de consumidors denuncien que no s'està complint el principi de no discriminació dins el mercat únic mentre que els representants empresarials al·leguen que els impostos i la normativa de cada país justifiquen les variacions de preu. En aquest sentit, la DG ha creat una guia per a que els consumidors puguin conèixer i fer valer els seus drets en un possible cas de discriminació.

La Direcció General de Mercat, Indústria i PIMES de la Comissió Europea està fent feina en un document de treball per aconseguir que el principi de no discriminació dels consumidors dins la Unió Europea sigui una realitat. En aquest sentit, la DG ha editat una guia dirigida als consumidors per a que puguin fer valdre els seus drets davant un possible cas de discriminació. El membre de la Comissió Europea Pierre Delsaux ha destacat, a les darreres jornades per tractar aquesta qüestió "Buying services everywhere in the single market", que "només el 14% de les PIMES usen internet com a eina segura. Volem que el comerç electrònic sigui també una realitat. Hem d’acabar amb la fragmentació del mercat unic i s’ha d’abordar el rol del consumidor també. Tots els consumidors esperen pagar el mateix preu quan viatgen arreu de la UE i per a garantit que tots els consumidors poden ser beneficiats per a igual pel mercat únic hi ha principis en el dret comunitari que prohibeixen la discriminació. El que queda pendent per veure és si aquest principi s’està aplicant".

 

Per part seva, els representants de la xarxa d'associacions de consumidors europea, EEC-Net, han destacat que els consumidors estan patint veritables discriminacions pel seu lloc de residència i demanen que les empreses actuïn amb mes transparència i justifiquen les diferències de preu en un mateix producte. Reinhold Schranz, portaveu del centre de consumidors d’Àustria creu que aquest principi no sempre funciona del tot: "Queda provada la diferència de preu respecte a consumidors que viuen a diferents països. Però quan el centre europeu de consumidors media, s'ha aconseguit que es modifiquin les pràctiques comercials. És el cas d’Amazon que no estava subministrant molts productes a Àustria, però després de la intervenció de la xarxa de centres de consumidors europeus, es va aconseguir que sí es suministrassin".

 

 D'altra banda, Jeroen Hardenbol, portaveu de Businesseurope, explica que hi ha motius que justifiquen la diferència de preus a diferents països com poden ser els usos de pagament o impostos com l'IVA. Segons Hardenbol "tots aquests factors fan variar el preu, si les empreses volen operar fora, a vegades no ho fan per aquestes raons objectives i justificades. Creiem que crear més transparència és una manera d’acabar amb les frustracions d’associacions de consumidors però això crearia un efecte negatiu. Si les empreses han de donar raons objectives sobre el preu de cada producte, seria molt complicat. S’ha de ser prudent a l’hora de fer exigències de transparència. Si el consumidor no està satisfet pot telefonar  a l’empresa perquè li expliqui els costos addicionals i els motius d’aquests". 

Link per consultar la guia

16-02-2015

Ingrid Irles
Consultora 

enterprisecbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir