Un informe de la Comissió Europea mostra que l’educació i les perspectives de vida es troben fortament influïdes pel lloc on es visqui d’Europa. Aquest document, titulat “Mind the Gap- Education inequality across EU regions”, posa de manifest les importants disparitats pel què fa a les possibilitats de formació i els resultats entre els Estats membres, però també dins els països mateixos. |
El nivell d’instrucció varia considerablement entre el nord i el sud, amb els percentatges més alts de persones amb baixa qualificació (han acabat el primer cicle d’educació secundària o menys) a les regions del sud d’Europa, especialment a Portugal i Espanya. Per contra, les regions amb els índex més baixos de persones poc qualificades se situen fonamentalment al Regne Unit, Bèlgica, Holanda i Suècia.
Les desigualtats geogràfiques persisteixen a la Unió Europea, tot i els compromisos dels Estats membres de promoure l’equitat a l’educació i la formació. L’informe (el primer d’aquest tipus) demana als països de la UE que treballin més intensament per combatre les desigualtats.
“Tots els ciutadans europeus haurien de beneficiar-se d’una educació i una formació d’alta qualitat, independentment del lloc on visquin. És hora d’aplicar els compromisos que s’han anunciat. Combatre la desigualtat geogràfica en educació és un prerequisit per a assolir un equilibri entre la cohesió social i el desenvolupament regional. Els fons estructurals europeus s’haurien de fer servir per a reduir aquestes desigualtats”. Ha declarat Androulla Vassiliou, comissària europea d’Educació, Cultura , Multilingüisme i Joventut.
L’informe fa palès que les regions amb la proporció més elevada d’individus amb qualificacions de tercer grau (llicenciatura, Màster o similar) es troben al Regne Unit, Holanda, el nord d’Espanya i Xipre. D’altra banda, les regions amb els percentatges més baixos de titulats superiors se situen a Itàlia, Portugal, Romania i la República Txeca. L’estudi també revela disparitats regionals significatives a la formació permanent d’adults.
El mes de novembre, la Comissió Europea adoptarà la seva estratègia “Repensar les habilitats”, que subratlla la necessitat de reduir les desigualtats geogràfiques en educació. El 2013, a més, la Comissió presentarà noves dades i recomanacions als Estats membres per a millorar l’equitat en educació i formació. El segon informe sobre aquest assumpte es publicarà l’any vinent.
Per a més informació:
Informe complet Comissió Europea: Educació i Formació
|