Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Briefing ? Xarxes TransEuropees de Transport (TEN-T)

El programa TEN-T pot cofinançar:

-       En general:

  • Connexions que eliminin “colls de botella”
  • Infraestructura que permeti la conexió de xarxes nacionals a illes i regions perifèriques
  • Promoció de les rutes marítimes, tan llargues com curtes;
  • Integració de ferrocarril i transport aeri, especialment accés ferroviari als aeroports; Intermodalitat; sistemes d’inteligència; posicionament i navegació;
  • Seguretat i medi ambient al transport; desenvolupament de la mobilitat sostenible de persones i bens;

-       Ports marítims:

  • Accessos:
    • §  Accessos segurs
    • §  Connexió amb el hinterland i amb la resta de la xarxa TEN-T
    • §  Adaptació a requeriments de medi ambient
  • Terminals
    • §  Només en casos excepcionals, com quan el port estigui localitzat a illes, zones internes, regions perifèriques o ultraperifèriques
    • §  Intermodalitat
  • Eficiència i productivitat
    • §  Renovació/regeneració/restauració d’àrees portuàries sense ocupar més territori o aquatorum (superfície marítima);

-       Autopistes de la Mar, acordades entre dos diferents estats – finançament entre el 50 i el 20%, depenent del tipus de proposta - :

  • Integració de la intermodalitat i el transport marítim
  • Intercanvi d’informació i millora de la logística
  • Estudis preparatoris
  • Descongestió de carreteres i/o increment de l’accessibilitat a illes i zones perifèriques

-       Gestió del tràfic aeri, dins el cel únic europeu

-       Aeroports > millor gestió per evitar increments d’infraestructures quan no siguin necessàries:

  • Millor ús de la capacitat de l’aeroport;
  • Seguretat;
  • Intermodalitat;
  • Millorar la gestió mediambientals dels aeroports: minimitzar l’impacte dels moviments dels avions, però també millorar les condicions mediambientals en terra, com ara la gestió dels residus

-       Multimodalitat; millora de condicions mediambientals: menor impacte en el tràfic per carretera cap a/des de les terminals; drenatge d’àrees contaminades als ports; recol·lecció i tractament de residus dels vaixells;...

 El cofinançament és compatible amb altres fons europeus, com ara el Marco Polo (per desviar el tràfic per carretera a via marítima), a més d’ajudes nacionals/regionals.

 

En el cas de Balears, les Autopistes de la Mar poden servir entre d’altres per impulsar els enllaços directes Palma-Marsella i/o Palma-Gènova, el que serviria per:

  1. Augmentar la competència en el tràfic marítim, actualment dominada per trens grans grups a Balears (Acciona, Boluda, Abel Matutes – amb participacions creuades a les diferents companyies marítimes);
  2. Augmentar la competència entre els proveïdors a Balears;
  3. Minvar els costs per a les exportacions de bens de Balears a Europa;
  4. Minvar les emissions de gasos hivernacle en el tràfic de bens a Balears – ja que en el comerç amb el centre d’Europa s’evitaria el transport per carretera entre Marsella i Barcelona (per al tràfic comercial amb Regne Unit, Benelux, França, Alemanya, Escandinàvia), i entre Gènova i Barcelona (per al tràfic comercial amb Itàlia i l’Europa Central i Oriental). El transport marítim és substancialment menys contaminant que el de carretera – i tot i que l’efecte directe no es produiria sobre les Illes Balears, sí que faria minvar les emissions indirectes de l’Arxipèlag (emissions degudes a importacions/exportacions).

 Contactes:

Sr Marc Vanderhaegen, Principal Administrator, Maritime transport policy: internal market, ports, short sea and shipping, inland waterways. Comissió Europea, DG Energia i Transport.

Sr Álvaro Rodriguez Lapena, Puertos del Estado (Espanya).  

Sr Capocaccia, responsable d’Itàlia per la convocatòria de les autopistes de la mar.

Sr Javier Moreno, delegat a Brussel·les del port de Gijón. Estan desenvolupant el projecte d’autopista de la mar Nantes-Gijón.

Sr Jesús Hilan Franco, de l’agència executiva TEN-T EA (nova), forma part de l’equip tècnic i pot servir d’enllaç si es tenen problemes a l’hora d’omplir formularis.

Sr Ignacio Ramallo, de la DG Medi Ambient, experte nacional destacat, pot ajudar en la revisió de l’estudi d’impacte mediambiental que ha d’acompanyar al projecte.

 

14-02-2008

Lucy Jane Collyer

transportcbalears.eu
Llistat d'informes Compartir Imprimir