Celebració a Brussel·les d'una conferència sobre Matèries Primeres Crítiques
Es constata la necessitat d'una política pro activa de matèries primàries crítiques i un marc de polítiques sostenibles, estables i consistents

Diada de les matèries primeres crítiques: Cap a una economia de baix carbó i d’energia eficient

El passat 20 de març va tenir lloc a Brussel•les una conferència sobre la importància de les matèries primeres crítiques (CRMs) a l’hora de crear bateries per automòbils. Les matèries primeres crítiques són aquelles que resulten escasses i de difícil accés. A això s’hi afegeix el problema de que la majoria d’elements, un cop s’han utilitzat, queden dispersos arreu del món i són mals de reciclar. La conscienciació sobre aquest tema és fonamental, ja que d’aquí a uns anys aquests elements poden ser molt més costosos degut a la seva inaccessibilitat i dificultar en gran mesura el seu ús. A més, cal tenir en compte que a nivell de producció la disponibilitat d’aquests elements és fonamental, ja que constitueixen el 70% del valor de les bateries. A aquest obstacle s’hi afegeix la problemàtica de que la demanda de producció és cada cop més creixent. Aleshores, cal estudiar els materials més adients i més fàcils de reciclar per tal de crear bateries per cotxes elèctrics amb materials amb capacitat d’ajustar-se a la seva demanda i estudiar l’aplicabilitat de la llei de Canvi climàtic recentment aprovada a les Balears.
Per tal de trobar aquests elements, durant la conferència es va tractar una gran diversitat de materials per exposar les principals propietats de cadascun. El cobalt, el níquel, el magnesi i la silicona van ser els principals objectes d’estudi:

  • Cobalt: es van destacar les seves propietats com a font d’energia, fàcil reciclatge i com a aliatge que resulta útil per les energies renovables i la descarbonització. Tot i així, existeix la necessitat de regular la proporcionalitat dels components de cobalt. 
  • Níquel: resulta crucial per la producció de les bateries dels cotxes elèctrics. Malauradament, la qualitat del níquel no és sempre uniforme, ja que el de baixa qualitat, que està mesclat amb acer, no és viable per la creació de bateries. Per aquesta raó, no està clara si la demanda de níquel es podrà satisfer a la llarga. 
  • Magnesi: es va veure com una element òptim per la creació de futures bateries degut a que el seu consum és menys volàtil que el de l’hidrogen. 
  • Cilici: resulta útil per gran varietat de productes, com ara bé els panels solars i les bateries i no és un element substituïble. La Xina és el país amb major quantitat de silici, tot i que no es revisa la qualitat del material. Aquest fet té un impacte negatiu sobre la Unió Europea, ja que comporta una falta de cohesió i una competitivitat poc sana.

Al final de la conferència es va concloure que és necessària una política pro activa de matèries primàries crítiques i un marc de polítiques sostenibles, estables i consistents, així com un pla transversal de transformació industrial que posi la indústria en el centre de les polítiques futures. A l’hora de les preguntes es va comunicar als ponents sobre la nova Llei de canvi climàtic aprovada pel Govern de les Illes Balears aquest any. Seguidament, se’ls va preguntar en quina escala veien factible que la Llei impedeixi la venta de cotxes que funcionen amb benzina a les Balears a partir del 2025 i que no es pugui circular amb cotxes de gasoil a partir de 2050. La resposta la va donar Florian González, el director de projectes d’E.DSO. Va argumentar que era una Llei molt ambiciosa i que la seva implantació era més bé difícil. També va assenyalar que no es tracta de prohibir, sinó de donar lloc a una transició i que sigui significativa per la societat, conscienciant a la gent i proposant hàbits responsables.

02-04-2019

Francisco Javier Lorente Bibiloni
Brussel·les

enterprisecbalears.eu

Adreça Brussel·les: 3-5, ave.Arts, 7th floor, 1210-Brussels
Tel : (+32) 22 23 14 10 / Fax : (+32) 22 23 25 24 / europacbalears.eu